Pulsklokke

Her finner du vårt utvalg av pulsklokker – med skritteller, kaloriteller og pulsmåler direkte på håndleddet. Du kan for eksempel bruke pulsklokken for å effektivisere treningen din. Vi tilbyr i tillegg gratis frakt og 51 dagers fornøydgaranti.

Hva er en pulsklokke?

Om du ønsker å komme i form og forbedre kondisjonen din, kan en pulsklokke være et nyttig verktøy. Med en aktivitetsklokke med pulsmåler kan du se hvor mange ganger hjertet ditt slår i minuttet, rett på håndleddet – uansett om du har satt i gang treningen eller om du sitter stille. Slik kan du enkelt finne din makspuls og dermed vite hvor langt du kan presse kroppen din i tillegg til at du kan finne hvilepulsen din og se hvor mye søvn du får hver natt.

Med en pulsmåler på håndleddet har du en treningspartner på håndleddet hele dagen. Denne treningspartneren minner deg på å reise deg når du har sittet stille for lenge og det er på tide å bevege kroppen. Når man ønsker å gå ned i vekt eller komme i form kan enkle tiltak som å sykle på butikken i stedet for å kjøre være med på å gjøre det lettere å gå ned i vekt – her kan en aktivitetsklokke være til stor hjelp.

Pulsmåler på håndleddet

Når man ønsker å måle pulsen i forbindelse med bevegelse kan dette gjøres både med pulsbelte, men for de fleste holder det med en pulsklokke på håndleddet da man får en presist bilde av pulsutviklingen over en hel dag og natt. Et pulsbelte er en sensor som skal sitte over hjertet – og ikke mange vil ha på seg et sånt hele dagen.

Pulsklokken vår har en optisk pulsmåler som gjør at du enkelt kan måle pulsen direkte fra håndleddet. Du ser pulsen direkte på håndleddet, men om du ønsker en større oversikt kan du koble pulsklokken til appen vår, Veryfit Pro. Her får du god oversikt over treningen din samt pulsen gjennom hele døgnet slik at du kan forsikre deg om at kroppen får skikkelig hvile før neste treningsøkt.

Det å få en oversikt over treningen kan være en motiverende faktor da du får se innsatsen din sort på hvitt i appen. Man vil jo presse seg selv til maks, ikke sant?

Pulstrening med pulsklokke

Når man ønsker å måle pulsen i forbindelse med aktivitet kan dette også gjøres med pulsbelte, for de fleste holder det med en pulsklokke på håndleddet da man får en presist bilde av pulsutviklingen over en hel dag og natt. Et pulsbelte er en sensor som skal sitte over hjertet – og ikke mange vil ha på seg et sånt hele dagen.

Pulsklokken vår har en optisk pulsmåler som gjør at du enkelt kan måle pulsen direkte fra håndleddet. Du ser pulsen direkte på håndleddet, men om du ønsker en større oversikt kan du koble pulsklokken til appen vår, Veryfit Pro. Her får du god oversikt over treningen din samt pulsen gjennom hele døgnet slik at du kan forsikre deg om at kroppen får skikkelig hvile før neste treningsøkt.

Det å få en oversikt over treningen kan være en motiverende faktor da du får se innsatsen din sort på hvitt i appen. Man vil jo presse seg selv til maks, ikke sant?

Et eksempel på en variert treningsuke:

Mandag: Lang løpetur med middel intensitet

Tirsdag: Lett sykling

Onsdag: Yoga eller styrketrening

Torsdag: Kort løpetur med høy intensitet

Fredag: Crosstrainer

Lørdag: Styrketrening

Søndag: Pause

I tillegg til treningene vi nevnte ovenfor er det viktig å nevne at en pulsklokke kan brukes til andre sportsgrener – den kan f.eks. brukes som en fitnessklokke. Det vil si at om du tar en tur på det lokale fitness senteret er det en selvfølge å ha på seg en pulsklokke for å følge med på egen innsats under treningsøkten.

Slik finner du makspulsen din

Når man blir eldre vil makspulsen vanligvis falle. Men det er uansett veldig individuelt hvor høy makspulsen er, og derfor skal man ikke sammenligne seg selv med treningspartneren, kjæresten eller bestevennen sin.

Du kan finne makspulsen din på to forskjellige måter. Du kan enten bruke en formel eller utføre en personlig test.

Makspuls ved hjelp av formel

Det er mange forskjellige meninger om hvilken formel som er den rette når man vil regne ut makspulsen sin. Tradisjonelt sett har formelen vært ”220 minus alderen din” vært den mest utbredte, men det viser seg at en mer presis formel er: 208 - (0,7 x alder).

Ved en alder på 40 vil regnestykket bli: 208 – (0,7 x40) = 180.

Husk at formelen kommer med en viss usikkerhet, da man som 40 - åring selvfølgelig kan ha en enda høyere makspuls.

Makspuls ved hjelp av en personlig test

Den mest nøyaktige måten å finne sin egen makspuls på er å teste den i treningstypen du ønsker å utføre. Men det er veldig utmattende og krevende å utføre en slik test, så du må ha varmet opp skikkelig og være frisk i kroppen før du utfører en slik makstest. Du må avslutte øyeblikkelig om du føler ubehag eller trykk på brystet.

En løper kan for eksempel finne makspulsen sin ved hjelp av en slik test:

  1. Sørg for at du har varmet opp skikkelig og avslutt gjerne med et  stigningsløp slik at du er sikker på at du er helt varm.
  2. Når du har varmet opp skikkelig løper du 3-4 minutter i maksimalt  tempo to ganger. Mellom øktene tar du 2 minutters pause hvor du går sakte. Det kan være en fordel å løpe opp en svak bakke da det kan være lettere å oppnå makspulsen på denne måten.
  3. Les av pulsen på pulsklokken din når du har nådd toppen. Følg med på pulsen i 10-15 sekunder da pulsen ofte kan stige etter du har sluttet å løpe.

Slik finner du hvilepulsen din

Hvilepulsen er antall slag hjertet ditt slår når du er helt avslappet i kroppen. Hvilepulsen din kan bli lavere i takt med at du blir i bedre form fordi hjertet da ikke trenger å jobbe like hardt for å sende blod rundt i kroppen din. Du finner hvilepulsen ved å telle antall slag mens kroppen er helt i ro. Det anbefales å måle pulsen rett etter man våkner. Pulsslagene kan måles manuelt eller med en sportsklokke som har pulsmåler.

Tell pulsslagene i 15 sekunder og gang antallet med 4 for å finne den estimerte hvilepulsen – eller ha en pulsklokke på håndleddet som kan fortelle deg det nøyaktige antallet pulsslag i minuttet. Du får den mest presise hvilepulsen ved å måle hvilepulsen om morgenen og i noen dager i strekk. Det er mange faktorer som kan påvirke hvilepulsen slik som stress, dårlig søvn eller sykdom.

Hvilken pulsklokke bør jeg velge?

Den moderne løpeklokken har et hav av innebygde funksjoner og det kan være vanskelig å finne ut av hva du har bruk for. Disse funksjonene inkluderer blant annet:

- Skritteller

- GPS

- Pulsmåler

- Kaloriteller

- Vanntett

En av de viktigste egenskapene til en sportsklokke med pulsmåler er at den skal være vanntett slik at du kan bruke den under alle forhold. Slik trenger du ikke bekymre deg over pulsklokkens holdbarhet. Videre er skrittelleren et nyttig verktøy om man ønsker å bevege seg mer i hverdagen – med den innebygde skrittelleren kan du følge med på hvor mange skritt du går i løpet av dagen. Les mer om skrittellere her.

Om du bruker sportsklokken din i forbindelse med vekttap kan det være en fordel at den har en innebygget kaloriteller. Slik kan du se hvor mange kalorier du for brenner. Dette er viktig fordi du må ha et kaloriunderskudd om man ønsker å bli kvitt noen kilo.

Noen klokker har også en innebygget GPS. Slik får du en mer nøyaktig distansemåling og en oversikt over hvor du har vært.

Det er altså mange faktorer som spiller inn når man skal finne den perfekte pulsklokken. Finn ut hvor høyt ambisjonsnivået ditt er før du går og kjøper en avansert sportsklokke. Det kan være lurt å kjøpe en enkel klokke om du skal bruke en sportsklokke med pulsmåling for første gang.

Rimlige pulsklokker hos Sportsbuddy

Hos oss får du pulsklokker med et slankt og enkelt design til både kvinner, menn og barn – til en rimelig pris. Vi mener at det skal være enkelt og mulig for alle å være sunn uansett alder og kjønn.

Om du er i tvil om hvilken pulsklokke som passer perfekt for deg – eller om du har spørsmål angående produktene våre – er du alltid velkommen til å kontakte oss.